Pavel Hula skrzypce
Vlastimil Holek skrzypce
Josef Kluson altówka
Michal Kanka wiolonczela
„Odnajdujemy tu hojny liryzm, bogactwo tonów, napięcie i rytm, które czynią z kwartetu Prazák jeden z największych współczesnych kwartetów.” Diapason
Kwartet Prazák został utworzony w czasie, gdy jego członkowie studiowali w Konserwatorium w Pradze (1974–78). W 1978 roku zdobył pierwszą nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Kwartetów Smyczkowych w Evian, a w kolejnym — otrzymał nagrodę na Festiwalu Wiosny w Pradze. Członkowie zespołu postanowili wówczas całkowicie poświęcić się karierze kwartecistów: pracując z Antoninem Kohoutem, wiolonczelistą Kwartetu Smetana, w Akademii Praskiej, współpracując z Kwartetem Vlach oraz doskonaląc umiejętności na Uniwersytecie Cincinnati pod kierunkiem Waltera Levine’a, pierwszego skrzypka Kwartetu LaSalle. Następnie podążyli śladami zespołów pragnących poznać repertuar współczesny, w szczególności repertuar drugiej szkoły wiedeńskiej. Od tamtej pory członkowie kwartetu Prazák dali się poznać jako wykonawcy całego repertuaru Europy Środkowej, zarówno dzieł Schoenberga, Berga, Zemlinsky’ego i Weberna, łączonych w programach tournée z kwartetami smyczkowymi Haydna, Mozarta, Beethovena i Schuberta, jak i dzieł kompozytorów Bohemii i Moraw (Dvorák, Smetana, Suk, Novák, Janácek, Schulhoff…) oraz repertuaru współczesnego. Podpisawszy kontrakt na wyłączność z Praga Digitals, stali się jedynym z najbardziej znaczących na arenie międzynarodowej kwartetów na wzór swoich starszych amerykańskich (Juilliard i LaSalle) oraz europejskich (Alban Berg) kolegów. Przyczyniła się do tego głównie realizacja całości kwartetów Schoenberga, Berga, Beethovena i Brahmsa, dzięki którym znani są jako jeden z najbardziej jednolitych muzycznie zespołów instrumentalnych współczesnej sceny.
SC